Veelgestelde vragen

Op deze pagina proberen we uw meest voorkomende vragen te beantwoorden. 

Staat uw antwoord er niet tussen? Neem dan contact met ons op

Algemene vragen

Het is belangrijk dat zorg voor iedereen bereikbaar is, op het Bellinkplein was dit niet voor iedereen het geval, vooral niet voor de mensen uit de dorpen en randen van Middellburg. De nieuwe praktijk op de Noordweg is voor iedereen toegankelijk.

De locatie op het Bellinkplein blijft ook gewoon bestaan zodat er voor iedereen wat wils is.

Ons team wordt versterk door het team van tandarts Reddingius, hij neemt zijn assistentes mee en samen met ons team zorgen we dat alle patiënten op beide locaties goed geholpen kunnen worden.

Alle patiënten mogen straks zelf kiezen door welke tandarts ze behandeld worden.

Je kan aangeven of je een voorkeurs locatie hebt of voorkeurs behandelaar, maar je zit nergens aan vast.

Je kan aangeven of je een voorkeurs locatie hebt of voorkeurs behandelaar, maar je zit nergens aan vast.

Op dit moment is het voor onze praktijk niet mogelijk om nieuwe patiënten aan te nemen. Zodra wij weer nieuwe patiënten aan kunnen nemen, zal dit op de website zichtbaar zijn; houdt u de website in de gaten.

Ja, bij acute pijnklachten, trauma of ongelukken maken we altijd meteen tijd vrij om de ernst van de situatie te bekijken en u van advies te voorzien. Indien nodig, en mogelijk, gaan we direct tot behandeling over.
Nadat u heeft ingeschreven, behandelen wij uw inschrijving op volgorde van binnenkomst en rekent u er op dat er een periode overheen gaat voor u uw eerste afspraak kunt maken. Die eerste afspraak is een kennismaking om samen uw wensen en behoeften in kaart te brengen. Op basis hiervan maken we vervolgafspraken, indien nodig met behandelplan waarbij we u ook een idee geven van de kosten. We starten in principe met de meest urgente behandelingen, maar u houdt de regie.
Nee, wij geven puur advies. Het is uw mond, dus u bepaalt óf en in welk tempo u een behandeling voort wilt zetten.
Wellicht is betaling in delen voor u een oplossing, maar we denken ook graag mee over betaalbaardere alternatieven. We geven altijd gedegen en eerlijk advies op basis van onze jarenlange praktijkervaring: een kroon is misschien kostbaarder dan een vulling, maar een kroon kan tientallen jaren meegaan en zo op de langere termijn extra kosten besparen.
Een mondhygiënist heeft meer bevoegdheden dan een preventie-assistent. Een preventie-assistent is een mbo-opgeleide assistent die onder meer gebitsreinigingen uit mag voeren. Ook mag zij polijsten, sealen, gebitsafdrukken maken, scannen, instructies geven en tandsteen verwijderen, alleen niet ónder het tandvlees. Een mondhygiënist mag dit wel.
Nee. In Nederland bestaat er een specifieke opleiding tot angst-tandarts, die wij niet hebben gevolgd. Wel heeft tandarts Anna Dieleman in het verleden gewerkt op een afdeling voor angst-problematiek. Daarnaast beschikt ons hele team over een flinke dosis geduld en goede communicatieve vaardigheden: we leggen alles zo goed mogelijk uit, zowel aan kinderen als volwassenen, en nemen de tijd om al uw vragen te beantwoorden.
Nee, wij gaan graag een stap verder. Zo zijn wij gespecialiseerd restauratieve en esthetische zorg. Binnen de praktijk kunnen we onder meer de kleur en stand van uw gebit aanpassen en hulp bieden bij een te strakke tongriem of lipband. Ook behandelen wij met Botox; hiermee behalen wij goede resultaten op esthetisch gebied, maar ook bij kaakgewrichtsproblemen, zoals overmatig tandenknarsen en -klemmen.
De meeste behandelingen wel, maar wanneer wij van mening zijn dat een externe specialist u beter kan helpen, dan verwijzen wij u – in overleg! – door naar een vertrouwde partner. Wij zorgen er altijd voor dat het niveau van zorgverlening aansluit bij onze praktijk en visie; hierdoor zult u soms iets verder moeten reizen dan Middelburg.
Elk gebit is uniek. Tijdens de periodieke controle maken we een risico-analyse aan de hand van röntgenfoto’s, de conditie van het tandvlees en het aantal reeds gevulde tanden en kiezen. Wie nooit klachten heeft, zal doorgaans niet binnen een half jaar gaatjes ontwikkelen. Maar mensen die vaker kampen met problemen misschien wel – vandaar dan we hen graag wat vaker terugzien.
Als een gaatje in de buitenste tandlaag zit, in het glazuur, dan kan het nog heel lang duren voordat dit gaatje groter wordt. Bij goed poetsen, interdentaal reinigen en eventueel het aanpassen van eet- en drinkgewoonten kan het zelfs zo klein blijven als het is. Boren is dan onnodig en onwenselijk.
Na uw behandeling ontvangt u een factuur. Voor behandelingen vanaf januari 2023 ontvangt u de factuur niet langer via Infomedics. U ontvangt dan een factuur direct van tandartspraktijk Dieleman. Indien u recht op vergoeding heeft, is dat op de factuur zichtbaar verrekend. Het deel waar u geen recht op vergoeding voor heeft, dient u binnen 14 dagen te betalen. De betaling kan eenvoudig via de link van Ideal of een reguliere bankoverschrijving. Indien u wenst, mag u de behandeling ook direct na de behandeling per pinbetaling afrekenen.

Poetsen en Flossen

Hoe goed u ook poetst, een tandenborstel komt nooit helemaal perfect tussen de tanden. Daar zijn ragertjes, flossdraad en softpicks voor ontwikkeld. Wij geven u graag advies voor de juiste maat en het beste resultaat.
In theorie niet. Wie perfect poetst, kan ook met een handborstel zijn gebit goed schoonhouden. Dit lukt echter maar heel weinig mensen. Een elektrische tandborstel biedt veel voordelen, zoals een klein borsteltje dat overal goed bij kan, een timerfunctie om de twee minuten bij te houden en een drukindicator die voorkomt dat u te hard poetst op het tandvlees. Een elektrische tandenborstel is een stuk duurder, maar voor een gezond gebit de investering absoluut waard.
Wie ’s ochtends poetst met fluoride tandpasta legt een beschermend laagje op de tanden. Zo is het gebit een groot deel van de dag beschermd tegen eten en drinken. ’s Avonds poets je alle etensrestjes van de hele dag weg. Ook nu heeft fluoride weer een beschermende en herstellende werking.

Jazeker. Het allerbelangrijkste bestanddeel in tandpasta is fluoride, let hier dus goed op. Let ook op de RDA-waarde, oftewel hoe schurend een tandpasta is. Veel whitening tandpasta’s zijn erg schurend, wat slecht is voor het glazuur. Tegenwoordig zijn charcoal-tandpasta’s in de mode. Ook deze zijn ruw en schurend en bevatten bovendien geen fluoride. Ruwe tanden vergelen en slijten sneller. Wij adviseren Parodontax, Oral-B, Elmex Sensitive en Sensodyne, afhankelijk van uw gebit.

Fluoride-ionen komen tegen het glazuur aan te liggen en bedekken het oppervlak. Zo beschermen ze zwakke plekken van het glazuurkristal en remmen of stoppen ze het proces van tandbederf. Uit nieuw onderzoek lijkt fluoride er bovendien voor te zorgen dat tandbedervende bacteriën minder goed aan de tanden blijven plakken. Zo kunt u bacteriën makkelijker wegspoelen met speeksel, of beter verwijderen met poetsen.
Ja, maar alleen bij langdurige blootstelling aan zeer grote hoeveelheden. Dan kan er fluorose ontstaan, een botafwijking die door fluoridegebruik zou worden veroorzaakt. Maar deze hoge concentratie fluor kan bij normaal gebruik van tandpasta en fluoridesupplementen in geen geval worden bereikt. Gewoon met fluoride tandpasta poetsen dus!
Wij zijn aangesloten bij diverse vakverenigingen: KRT, KRM, DAED en NVVRT. Ons team doet bovendien regelmatig aan bij- en nascholing. Dit om de kwaliteit van zorg op niveau te houden en omdat we enorm van ons vak houden. We volgen de nieuwste ontwikkelingen graag op de voet en passen deze zoveel mogelijk direct toe.

Inschrijven

Wilt u zich inschrijven bij onze tandartspraktijk? Wij helpen u graag!

Via onderstaande knop komt u bij ons inschrijfformulier. Na ontvangst van uw inschrijving bevestigen wij deze op volgorde van binnenkomst. Ook wanneer u, of uw kind, voor één enkele behandeling komt, vragen wij u of uw kind in te schrijven bij ons in de praktijk. Is de behandeling voltooid en naar tevredenheid afgerond, dan wordt u of uw kind weer uitgeschreven uit ons patiëntenbestand

Spoedgeval?

Indien de praktijk gesloten is en er sprake is van

> een ernstige pijnklacht
> tandletsel na een ongeval
> nabloeding na een tandheelkundige ingreep

dan kunt u telefonisch contact opnemen met Dental365 Spoed Tandarts Zeeland: tel: 085-0189421
Zie voor meer informatie de website:
dental365.nl/spoed-tandarts

LET OP: de spoeddienst is uitbesteed. Dental365 brengt mogelijk (extra) kosten in rekening voor de zorg die zij verlenen.
De kosten dient u direct per pinbetaling te voldoen. Houdt hier rekening mee!

Heeft u een niet-ernstige pijnklacht die u door ons wilt laten behandelen tijdens de openingstijden van de praktijk,
neemt u dan tijdig contact met ons op voor het inplannen van een afspraak

Telefonisch zijn wij dagelijks bereikbaar van:
8:30 – 12:30u en van 13:30 – 16:30u
(vrijdag tot 14:30).

Tel. 0118 774114

Openingstijden


Telefonisch zijn wij tijdens openingsdagen bereikbaar van:

8:30 – 12:30 en van 13:30 – 16:30    (op vrijdag tot 12:30u).
Tel. 0118 774114

Tijdens deze dagen is de praktijk gesloten:

Cursus:                 dinsdag 1 oktober
Teamdag              donderdag 17 oktober

Herfstvakantie     vrijdag 25 oktober 
Kerstvakantie:      dinsdag 24 december vanaf 12.30                                                                     t/m woensdag 1 januari 2025

Op donderdag 2 januari beantwoorden wij de telefoon vanaf 9.00.

Let op:
Tussen 8:00 en 20:00 is het voor de locatie Bellinkplein betaald parkeren in het centrum. Voor meer informatie over parkeermogelijkheden, bezoek de website van de gemeente: parkeren in Middelburg.